Mørkt ute og kanskje også i sjelen

Som spådame ser jeg dette hele tiden både i kort, og i de bildene jeg får til meg. Det er et nytt år i kalenderen, men det nye året har ikke helt startet. Det er mange ting fra 2020 som henger i ennå, så at ting kanskje ikke har vendt til det bedre er normalt.

Vi skal huske at alt bra skjer ikke over natten, vi må tenke, planlegge og følge den veien vi ønsker.

Det jeg mener med det er at livet har mange veier vi kan velge, selv om målet ligger klart foran oss.

Enten det er en ny kjæreste, økonomi, jobb, flytt eller å komme gjennom en vond periode i livet.

Vi vet hva vi vil ha men ofte er det vanskelig å velge veien og ha redskapene en trenger for å nå dit.

Derfor er jeg her og mine kolleger. Vi har gaven det er å kunne hjelpe andre medialt og se ting som kanskje ikke alle kan.

Jeg er her for å hjelpe deg og du skal huske en ting, at uansett hvor mørkt ting ser ut så er det alltid håp, det er alltid lys et sted der fremme selv om det ikke føles slik.

Jeg er her, ring meg om du har lyst på noen klare, direkte og klarsynte svar. Jeg er her for deg!

Klem Jannike

2021 det nye året vi ønsker velkommen!

Da har vi kommet over i det nye året. Vi sitter alle og håper at 2020 skal være i minneboken og vi har et nytt år her med nye og ubrukte dager. Det viktige er å huske at ting ikke forandrer seg selv om datoen gjør det, men det er en perfekt tid å fornye håp, planer og motivasjon. Håp er kanskje det sterkeste en kan børe med seg!

Tre viktige nøkler for å knytte seg til håp - Utforsk Sinnet

Vi kan alle trenge en spådom, råd, veiledning og medial støtte!

ÅRSSKIFTE

Nå gløtter tiden
på timeglasset:
– Et sandkorn faller.
– Et år forsvinner.
Vi står tilbake
og raker sammen
en liten gravhaug
av gamle minner.

Vi raker sammen
og ser tilbake.
Tilbakeblikket –
hvor tungt det veier!
Så kaller tiden
fra svingen forut,
og vi må vandre
med hva vi eier.

Jeg kommer til å være her i år også og jeg vet at vi kommer til å prates. Det å finne nye veier, svar og mål er viktig når en går inn i et nytt år, men også en nå måned, en ny uke og en ny dag.

Vi mediale og spådamer ønsker også for det nye året i våre liv, vi har familie og venner som også har slitt med karantene, jobb, familie og alt. Vi er alle mennesker som må holde sammen og vi skal holde sammen og være der for hverandre!

Klem fra Jannike

Hva er en spådame og jobber vi likt?

I dag hadde jeg en spennende samtale med en kunde om dette. Noen spådamer, medium osv liker tarotkort, pendler, krystaller, teller lys og har ritualer. Noen slike som meg – vi bare SER, så jeg kan sitte på gulvet og tegne og du ringer og jeg SER det som du vil vite.

Vi kom inn på dette fordi kunden syns jeg svarte så fort og uten å se på noe eller tenke, jeg bare viste.

Jeg har tarotkort, engelekort og alt mulig, men jeg bruker det IKKE om du ikke virkelig ønsker det 🙂 Derfor jeg vil vite hva DU ønsker deg ut av spådommen.

Jeg tenkte. – hva mener hun? Jeg begynte å tenke på hvordan jeg jobber. Jo, jeg elsker levende lys over hele huset, stein, tre og alt mulig – men som synsk så er jeg jo bare meg enten jeg sitter på kontoret, i stua eller hva jeg enn gjør. Når du ringer og jeg kobler meg på deg så SER JEG. Det er som en film i hodet.

Så jeg er lei meg men jeg må avlive myten om ZELDA … jeg er ikke den typiske spådama med lys og kjærlighet, men jeg kan fortelle deg svarene uten og noen ganger er jeg redd du kanskje får litt mer direkte svar enn du forventer.

Jeg er MEG slik jeg er privat også, synsk er ikke som å studere til lærer eller noe annet yrke, det er den du ER, personen du er – JEG er 🙂

Det finnes måter å bli bedre, se mer, høre mer og kjenne mer – og vet du,

Jeg kan lære deg noen triks og øvelser som gjør at DU åpner dine mediale dører 🙂

Jeg sier ikke at den ene formen er rett og en andre er feil. Men jeg vil at du som er min kunde skal vite vi er alle ulike og vi har våre gaver.

Klem i natten fra Jannike som bare MÅTTE få sagt dette 🙂

NYT FØRJULSTIDEN OG JULEN


Nyt julen? Ja, sier du kanskje nå. Det er jo det vi gjør med å handle julegaver, se julefilmer, vaske hus, lage mat, krangle om hvem som skal komme på julemiddag og hva vi skal spise. DET er kos det! Eller…

Local 'Sleeping Santa' photo going viral on Facebook | KBOI

Har du det bra selv? Det er vel det første jeg ville spørre deg om! Fordi mange stresser seg syke og glemmer å ta vare på seg selv. Jeg håper du tar deg tid til å nyte. Ikke stress.

Jo, jeg som menneske, spådame, heks, medium og hva du enn måtte kalle meg forstår juletradisjoner. Forskjellen er kanskje at jeg ikke syns det er så viktig å følge boka.

Jeg syns folk skal få gjøre det de har lyst til!! Gi pokker i hva svigermor og Tanke Tullemor mener, eller hva “alle andre” forventer!

Se deg rundt – kanskje er det noen som kunne trengt et smil og noen å snakke med.

Gi en gave til noen som ikke har så mye som deg selv.

Legg fra deg telefon og vær tilstede. Nyt julen der du er.

Julen er en tid til å nyte det å være sammen med de en elsker, det er ikke prisen på gavene som er viktig.

DET er den viktigste gaven av lærdom du kan gi dine barn til jul!

Det er kanskje den beste gaven du kan gi deg selv også!

Klem fra meg til deg <3

Englekort

Alle vi mediale og mange andre er glad i kort, englekortene fasinerer meg ikke bare fordi de ser fine ut og gir budskap, men bildene. De kan jeg drømme meg bort i.

Kortet du ser her er over 90 år. Det ble sendt som julekort i 1915.  Den gangen var det ikke bare nissen som kom med gaver. Her blir gavene fraktet av en engel. Er ikke det en fasinerende tanke?

Tenk på hvordan tradisjonene har forandret seg siste årene. Det er alltid noe nytt. Derfor jeg er så opptatt av tradisjoner, at en holder på gamle og tar til seg nye når man finner noe som passer inn i livet.

Hvordan er det med deg? Tror du på engler eller er du i julenisseland også?

Jeg liker å tro på begge deler 🙂

image1-18

Klem Kari og husk jeg er her for deg 🙂

En dag vil være vår siste

Det er en tanke de fleste ikke vil tenke på. Vi tror vi skal leve evig og døden er et tabu som vi en vakker dag står ansikt til ansikt med og vi skal miste mennesker vi elsker og vi skal alle en dag dø.

Alle mister vi noen vi elsker og som er viktige deler av våre livet og når det er gamle mennesker og de har levd et langt liv er det lettere å akseptere det, selv om det gjør vondt og sorgen ligger der som en svart tåke. En vet at de hadde et LIV og at solen kommer tilbake.

Mange mister sine barn og må lære seg å leve med sorgen, det er uendelig vanskelig og det finnes ingen ord som kan trøste eller gjøre noe lettere.

Tapet av venner, familiemedlemmer og søsken. Det er en del av livet som kan forandre en for alltid og det er smerte og det tar tid.

Tap av en kjæreste, en ektefelle og et menneske som er ungt er en smerte folk aldri kan forstå om de ikke har stått i den selv. Det er som å miste en del av seg selv en del ingenting kan fikse eller reparere.

Det er tusen råd der ute og det tusen tanker inne i hver av de av oss som sørger.

En dag… | Livstegn

Nå når julen nærmer seg så merker jeg som medium at mange gruer seg veldig til julen og de sliter med tanken på det som kommer. Reklamen på TV, minner, tanker og savn.

Da har du oss her. Vi er her og mange av oss vet mer om sorg enn det mange tror. Vi Hekser, trollmenn, spådamer, medium og medmennesker har også et liv og gått veier som er svarte og fylt av smerte og sorg.

Husk vi er alltid her for deg, noen som lytter og kan gi deg trøst og kanskje håp!

Klem Kari

Ikke noe av det du gjør vil være bra nok

Noen ganger, uansett hva du gjør, vil det aldri bli bra nok til å møte forventningene til andre. Men vet du hva? De eneste forventningene du noen gang må møte er dine egne.

Ikke noe av det du gjør vil være bra nok - Veien til Helse

For noen mennesker vil ingenting du noensinne gjør være bra nok, og de vil få deg til å føle deg som en profesjonell feil, selv om du ikke er det. Disse er skadelige situasjoner, spesielt hvis personen med tunge forventninger er et familiemedlem eller partneren din. Denne typen personligheter har et veldig bestemt mål: å holde oss under deres kontroll, og i samsvar med deres strenge verdier.

Tro det eller ei, men denne forholdsdynamikken finnes overalt. Noen ganger, uansett hva vi sier eller gjør, vil ingenting være bra nok for det ene familiemedlemmet, den ene vennen, eller den ene kollegaen. Vi kan aldri ha rett etter deres mening.

I stedet for å basere våre liv på hvordan andre kanskje vil reagere, må vi bryte oss bort fra denne typen forhold som forårsaker unødig lidelse.

Nedenfor vil vi forklare hvordan du gjør det.

Ikke noe av det du gjør er bra nok: 3 trinn til frihet

Emosjonell åpenhet, aktiv lytting og gjensidighet er ikke funnet i overflod i disse dager. Folk er enormt kompliserte, og ikke alle har samme forståelse av hva respekt er.

Under her, har vi alle mange fasetter som må tas i betraktning:

  • Frykt: Disse begrensende holdningene gjør noen ganger at vi ønsker å kontrollere andre for å slippe å miste dem. Det er vanlig at frykt tvinger oss til å ydmyke andre for at vi skal å opprettholde kontrollen. Det å betrygge oss selv og dekke for vår frykt får oss til å innse hvor lav vår selvfølelse egentlig er.
  • Måten vi har blitt oppdratt Dette er et viktig aspekt. Det å vokse opp uten sunne bånd som gir oss sikkerhet eller lærer oss betydningen av respekt, fører til en mangel på personlige og affektive ferdigheter.
  • Personlige interesser: Vår egen egoisme og begjær. Noen ganger, uansett hvordan vi har blitt oppdratt, føler noen mennesker behov for å kontrollere hele miljøet sitt og etablere dominans.
jente-pa-blomst

Dette viser noe veldig enkelt. Mennesker er virkelig dyktige til å ta på seg en beskyttende rustning. Ingen vet hva som ligger under det tykke skallet. Jo hardere rustning, jo mer kompleks er skapningen under den. Vi skal forklare hvordan du kan forsvare deg mot denne typen mennesker.

Dine prioriteringer er ikke mine prioriteringer

Jeg er sikker på at, på et tidspunkt, vil du ha opplevd noe som situasjonen under. Før eller senere vil du innse at det du verdsetter kanskje ikke er i samsvarer med det andre synes er viktig. Hvis du velger å være vegetarianer, for eksempel, synes familien din kanskje at du har gjort en latterlig beslutning som ikke er bra nok.

UANSETT hva andre mener skal du velge det som er bra for deg.

Det er noe vi jobber med her også og når du får tankene om at DU ikke gjør rett, at det er deg det er feil på da ringer du meg eller en av oss andre her. Vi er ikke bare hekser og spåkoner, vi er mediale og vi er mediale rådgivere som kan gi deg konkrete råd og hjelp.

Vi er sammen om dette !

Klem Kari

Den første julen etter et dødsfall er verst

Julemåneden, for mange er det en tid forbundet med glede. Hver dag dør mennesker og sorgen ligger som et teppe over mange. Julen er et stort rent mareritt for mange, alle minner, tanker og alle som er lykkelige.

Den første julen etter et dødsfall er verst. Tradisjoner blir revet i stykker, og nye må etableres. Det knyttes sterke forventninger til julen, og det er en tid som kan bli ekstra tung når én er borte.

Barn som skal feire sin første jul uten mamma, pappa eller et søsken. Det er ikke lett. Det viktigste er å prate om det som skjer, planlegge dag for dag og ha en åpen dialog.

Det er lov å være sint, lei seg og rett og slett kanskje lag nye tradisjoner.

Det gjør vondt i kropp og sjel når en sørger.

De som sitter alene og ikke har barn må også lage sine nye tradisjoner og finne en måte å overleve denne tiden på.

Alkohol er noe som en også bør tenke på. Når en ikke har det bra psykisk og sørger så skal en IKKE drikke. Det forsterker følelser. Telefonene til BRIS raser i taket hver jul og midt i en sorg er det ikke det barn trenger.

Ikke den som sitter alene heller.

Venner av sørgende trenger imidlertid ikke være forsiktige.

eg hører at mange velmenende sier «bare ring hvis du trenger noe», men det er bedre å være konkret.

Kan du tenke deg å komme til oss på grøt lille julaften? Bare si nei om du ikke har lyst. Skal jeg ta med barna på skitur i romjulen?

For en som sørger kan det være vanskelig både å strukturere tiden, og å be om noe.

Det aller viktigste er at DU ikke tar deg nær av at noen ikke orker kontakt eller vil være sammen med noen.

PRAT!

Det er også en av grunnene til at vi som er medium, spådamer og medmennesker jobber i julen, det å prate med noen som ikke kjenner en kan ofte gjøre at ting er lettere. En behøver ikke være redd for å si for mye eller si noe som sårer.

Jeg kommer til å være her for deg!

Klem Kari

Juletre signert Kjell Erik Killi-Olsen | Stiftelsen Lillehammer museum